یا علی گفتیم و عشق آغاز شد
  • جستجو 
  • آخرین نظرات 
  • خانه 

آیا غیر از امام خمینی و برخی از علمای حاضر، کسی قائل به " مطلقه بودن " ولایت فقیه هست ؟ نظر آنها چیست

24 اردیبهشت 1390 توسط فراهانی


محقق کرکی :

کسی نمی تواند بگوید که فقیه ، فقط درزمینه فتاوا برای عبادات منصوب است . زیرا این توهم درنهایت سستی است ؛ بلکه فقیه از ناحیه معصومین ( علیهم السلام ) به عنوان نیابت درهمه مجاری امور مسلمین نصب شده و بسیاری از ادله برآن دلالت دارد .

شهید ثانی :

مراد از فقیه هنگامی که به عنوان ولایت اطلاق می گردد، همان شخص جامع شرایط فتواست ، زیرا او از سوی ائمه ( علیهم السلام ) برای مصالح عمومی مردم منصوب شده است و کسی که قائل به وجوب ادای آن به امام معصوم است، درعصر غیبت ، ادای آن را به فقیه مورد اطمینان ، واجب دانسته است .

فیض کاشانی : وجوب جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و یاری کردن درنیکی و تقوا و فتوا دادن ، و براساس حق بین مردم حکم نمودن و اقامه حدود و تعزیرات و سایر تدابیر دینی از ضروریات دین می باشد و این امر ، محور بزرگ دین و مسئله مهمی است که خداوند انبیارابرای آن برانگیخته است . اگر این امور ترک شود ، نبوت بی نتیجه بوده و دین نابود می گردد و جوانمردی از بین رفته و گمراهی آشکار می شود . جهالت گسترش یافته و شهرها خراب و بندگان هلاک می شوند … همانا برعهده فقها می باشد که به خاطر حق نیابتی که دارند ، آن را اقامه نمایند ، هم چنان که شیخین و علامه و عده ای از علما چنی نظر داده اند ؛ زیرا فقها از طرف ائمه اجازه اقدام دارند .

مولی احمد نراقی :

هر آنچه پیامبر و امام – که فرمانروایان مردم و دژهای استوار اسلام هستند – درآن ولایت دارند ، فقیه نیز درآن ولایت دارد ، مگر اینکه درموردی دلیل خاصی براستثناوجود داشته باشد … دلیل اول ، بعد از اجماعی که بسیاری از اصحاب به آن تصریح نموده اند – و چنین می نماید که نزد آنان از مسلمات می باشد – روایاتی است که به این مسئله تصریح کرده است :

دلیل دوم ، بعداز اجماع ، دو امر است :

الف . درامور اجتماعی ناچار باید شارع رئوف حکیم برای مردم ولی و حاکمی قرار دهد ؛

ب چون فقیهان بهترین خلق خدا بعد از نبیین و افضل و امین به دست آنها مجاری امور است . آنها به ولایت سزاوارتر هستند .

محمد حسن نجفی (صاحب جواهر):

نصب فقیه ، عام بوده و شامل کلیه مواردی است که درحیطه اختیارات امام می باشد ، زیرا امام (علیه السلام ) می فرماید: ” من فقیه را حاکم قرار داده ام ” که ظهور درولایت عام دارد … این کلام امام (علیه السلام ) که فرمود: ” درحوادث واقعه به روایان ما مراجعه کنید “. دارای شمول و گستردگی است ، چراکه حجت بودن فقیه برمردم ، برابر حجت بودن امام بر مردم قرار گرفته و این بدان معناست که درهرموردی که من برکسی حجت خدایم ، فقیهان نیز برشما حجت اند . مگر درموردی که دلیل براستثناوجود داشته باشد .

شیخ مرتضی انصاری:

حکم فقیه جامع الشرایط درتمام فروع احکام شرعی و موضوعات حجت و نافذ است ؛ زیرا مقصود از لفظ ( حاکم ) که درمقبوله آمده ، نفوذ حکم او درتمام شئون و زمینه هاست و مخصوص امور قضایی نیست ؛ همانند آنکه سلطان وقت کسی را به عنوان حاکم معین کند که مستفاد از آن تسلط او برتمام شئون مربوط به حکومت اعم ا زجزئی و کلی است . از این رو ، امام (علیه السلام ) لفظ “حکم” را که مخصوص باب قضاوت است ، ( درمقبوله ) به کار نبرده ، بلکه به جای آن لفظ حاکم را برده تا عمومیت نفوذ سلطه او را برساند ، با اینکه مناسب سیاق این بود که امام ( علیه السلام ) بفرماید : ” فانی قدجعلته علیکم حکما “. نیز درادامه می گوید : و از آن ، مرجعیت فقیه جامع الشرایط درتمامی شئون عامه مرتبط با امت روشن می شود .

آیت الله شیخ مرتضی حائری:

تقریب استدلال به روایت ” اما الحوادث الواقعه …"چنین است : فقیه از سوی امام (علیه السلام ) حجت است و معنای حجت بودن او از طرف امام درعرف، این است که درهمه مواردی که باید به امام مراجعه شود ، فقیه نیز مرجعیت و حجیت دارد .

آیت الله محمد رضا گلپایگانی :

محدوده اختیارات فقها ، محدوده ای عام است که از اطلاقات ادله ای چون ” العلماء ورثه الانبیاء و خلفاء الرسول” دریافت می شود ، به جز مواردی که دلیل آن از اختصاصات ائمه ( علیهم السلام ) شمرده شده . محدوده ولایت فقیه جامع الشرایط درامور مربوط به سیاست و اداره اجتماع ، مانند محدوده اختیارات ائمه (علیهم السلام ) است . مگر موردی را که دلیل خارج کند .

حضرت آیت الله العظمی بروجردی :

یکی از امور مقرره دراسلام ، حکومت است؛ به اجماع علماء الاسلام؛ بل الضروره من الدین . و حاکم را وظایفی است معینه ؛ از اجرای حدود و حفظ ثغور و نظم امور و اقامه عدل و اخذ حقوق مستحقین از ممتنعین از اداء و حجر براشخاصی که بسط ید آنها بر مالشان موجب تلف مال خود آنها با تضییع حقوق دیگران سات ، و حفظ اموال کسانی که صالح برای حفظ آنها نیستند و فصل خصومات و غیر این ها از اموری که تصدی آنها در جمیع مللشان رئیس است و ثبوت این وظایف هم برای حاکم مسلمین و منصوب از قبل سلطان اسلام ، محل اتفاق فریقین ( شیعه و سنی ) است .

حضرت آیت الله سیستانی :

ولایت درآنچه – به اصطلاح فقها – امور حسبیه خوانده می شو د برای هرفقیهی که جامع شرایط تقلید باشد ؛ ثابت است . و امام ولایت فقیه درامور عامه که نظم جامعه اسلامی بر آنها متوفق است ، برای فقیه ثابت است ، مشروط به تامین شرایطی-هم درشخص فقیه و هم درشرایط به کار بستن ولایت – از جمله مقبول بودن نزد مومنین .

اخیرا بعضی نظریه ” رهبری شورایی” را مطرح می کنند ،این شیوه مدیریت باعث بهره مندی از دیدگاههای بیشتر و درنتیجه کار آمدی بالاتردررهبری نمی شود؟

اصلی ترین مشکل این نظریه نداشتن دلیل شرعی است ؛ آیت الله امینی دراین باره می گویند : ” … رهبری شورایی وجه شرعی هم نداشت . اتفاقا من درآن جلسه ای که برای شرط مرجعیت خدمت امام رسیدم ، پس از صحبت های متفرقه عرض کردم : اجازه

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پزشکی و سلامت لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

مدرسه علمیه حضرت زینب (س) شاهد

  • خانه
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • پزشکی و سلامت
  • اخبار حوزه
  • مذهبی
  • اخلاق
  • احکام
  • سیاسی
  • پیامهای قرآنی
  • دانلود
  • آشپزی
  • متفرقه
  • وصیت نامه شهدا
  • دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

پیوندهای روزانه


سایت مقام معظم رهبری
سایت دفتر ریاست جمهوری
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
طلبه های زینب شاهد
سبط یهودا

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

آخرین نظرات

  • فرشاد در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • ذره و آفتاب  
    • معاونت پژوهش شاهین دژ
    • ذره و آفتاب
    در یک تکلیف بسیار بزرگ
  • ونوس در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • شيلا در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • n در آیا دین اجازه ظلم شوهر به زن را صادر کرده؟!!
  • محمد در دانلود کتاب آیین همسرداری آیت الله ابراهیم امینی
  • عبدالعظیم حسنی (ع)  
    • مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام
    در کم گوی
  • پگاه در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • افضلي  
    • گلاب اشک
    در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • مظلومی  
    • قدسیه بهشهر
    در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • راحله در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • یاسمن در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • یاسمن در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • عذرا در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • نسیم در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • امیررضا در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • گروه فرهنگی تبلیغی نحل در کی هست و کی نیست؟!
  • مینا در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • بنده خدا در سریع الاجابه ترین دعا کدام است؟
  • مدرسه علميه حضرت فاطمه الزهراء سلام الله عليها آمل  
    • مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزّهراء سلام الله علیها شهرستان آمل
    در یک تکلیف بسیار بزرگ

مدرسه علمیه حضرت زینب (س) شاهد

Items

  • گوشه‌هایی از سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، بر اساس بیانات مقام معظم رهبری:
  • منظور از ولایت مطلقه فقیه چیست؟
  • السلام علیکِ یا بنت رسول الله
  • محورهاى هفتگانه و اسناد و مدارك خطبه فدکیه
  • مصحف فاطمه«س» چيست؟
  • كتابشناسي زن و انقلاب اسلامي
  • ضرورت انقلاب اسلامی
  • مفهوم انقلاب اسلامی
  • نظریات جامعه شناسی از منظر شهید مطهری و علامه طباطبایی
  • نظریات جامعه شناسی از منظر شهید مطهری و علامه طباطبایی
  • داعش و نهضت های نوظهور جامعه اسلامی
  • حجاب
  • کم گوی
  • معجزه امام جواد علیه السلام
  • کی هست و کی نیست؟!
  • عابدترین زنان
  • همه بخوانند!
  • زمان خواب
  • زهرا (س) فصلی از کتاب رسالت
  • خیر و نیکی
  • تماس