دجال به تفسیر شبکه مسیحی محبت
دکتر شایسته کارشناس شبکه محبت در پاسخ به سوال مجری برنامه سیمای مسیح، الناتان باغستانی که پرسید: ((آیا حدس میزنید که مهدی خواهد آمد و دنیا پر از خون خونریزی خواهد شد؟)) پاسخی مضحک داد ((متاسفانه آن چیزهایی که در کتاب مقدس درباره مخالف مسیح یا دجال می گوید ، همه آن چیزهایی را که کتاب مقدس 2000سال قبل از مسیح یا2600سال قبل از محمد[صل الله علیه و آله و سلم]آنها را بیان کرده، از 2600سال قبل از محمد [صل الله علیه و آله و سلم] تا 600سال قبل از محمد [صل الله علیه و آله و سلم]، کتاب تورات ،زبور، کتاب پیامبران ،کتاب انجیل، در مورد یک نوع دجالی صحبت کردند و متاسفانه تمام شخصیتهای که کتاب مقدس در مورد آن به عنوان دجال صحبت می کند شخصیتی است که اسلام از مهدی صحبت می کنند بعد از اسلام هم بیان نکرده که ما بگویم به خاطر اسلام گفته!!
نکته قابل توجه اینکه ، این شبکه مدعی است دجال همان حضرت مهدی (علیه السلام ) است ،برای پاسخ به این شبهه می گوییم تمام ادیان الهی دنیا بر اصل وجود منجی آخر الزمان اتفاق نظر دارند که به نظر مسلمانان این منجی حضرت مهدی (علیه السلام ) است که علائم و خصوصیات آن حضرت در کتب آسمانی آمده است . برای اطلاع ازخصوصیات و علائم ظهور آن حضرت کتابهای زیادی نوشته شده است. که به بعضی از آن ها اشاره می شود:
1- مهدی موعود ترجمه ترجمه و نگارش علی دوانی
2- موعود شناسی و پاسخ به شبهات علی اصغر رضوانی
3- دادگستر جهان ابراهیم امینی
دجّال در اسلام کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
در اسلام یکی از نشانههای دوران ظهور، خروج دجّال است. موضوع دجّال بیش از آنچه در روایات شیعه آمده، از طریق اهلتسنّن نقل شده است. قسمت عمدة روایات در مورد دجّال را احمد بن حنبل در کتاب «مسند»، ترمذی در «صحیح» خود، ابن ماجه در «سنن»، مسلم در «صحیح» و ابن اثیر در «نهایه» از عبدالله بن عمر، ابوسعیدخدری و جابر بن عبدالله انصاری نقل کردهاند.
در منابع اهل سنّت، برای دجّال صفاتی ذکر شده است، از قبیل اینکه:
1. او ادّعای ربوبیّت میکند(1)
2. عمر طولانی دارد(2)
3. همراه او آب و آتش است(3)
4. کور را بینا کرده و برص را شفا میدهد(4)
5. مرده را زنده میکند(5)
6. کسی را میکشد، آنگاه او را زنده میکند(6)
7. با او نهری از آب سفید و نهری از آتش است(7)
چند مورد از روایات
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:«أَیُّهَا النَّاسُ مَا بَعَثَ اللهُ نَبِیّاً إِلَّا وَ قَدْ أَنْذَرَ قَوْمَهُ الدَّجَّال؛ ای مردم! خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر اینکه قوم خویش را از فتنه دجّال بر حذر داشتهاست.»
پیامبر(ص) فرمودند:«هر پیامبری بعد از نوح، قوم خود را از فتنة دجّال ترسانده و من نیز شما را بر حذر میدارم.» (8)
از این روایت معلوم میشود که در عصر هر پیامبری دجّال یا دجّالانی وجود داشتهاند که هر پیامبر موظّف بود، قوم خود را از فتنة آن بر حذر دارد وگرنه معنی نداشت انبیای پیشین مردم عصر خویش را نسبت به فتنة دجّالانی که هزاران سال بعد از آنها آشکار خواهد شد، هشدار دهند.
در حدیثی دیگر، میخوانیم:پیامبر فرمود: «قیامت بر پا نمیشود تا اینکه سی نفر دجّالی که خود را پیامبر میپندارند، ظاهر شوند.»
از این احادیث استفاده میشود که دجّال نام شخص معیّنی نیست و به هر شخص دروغگو، پرتزویر و گمراه کننده اطلاق میشود.
دجّال در منابع شیعی
امیر المؤمنین(ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند که فرمودند: «پیش از قیامت ده امر حتمی واقع میشود: خروج سفیانی، دجّال، دود، دابّـه الارض، خروج قائم، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی، فرو رفتن زمین در مشرق جزیره العرب، بیرون آمدن آتشی از قعر عدن که مردم را به سوی محشر براند.» (9)
محدّث قمی از رسول خدا(ص) نقل میکند: «چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نماید و میان او و لشکر قائم جنگ واقع شود، بالأخره آن ملعون به دست حضرت حجّت(عج) یا عیسی بن مریم(ع) (به فرمان امام زمان(عج)) کشته شود.» (10)
سیّد محمّد صدر میفرماید: دجّال رمزی است از اوج تمدّن و تکنیک غرب که با اسلام و مبانی آن ستیز دارد، تمدّنی که درصدد به سلطه کشیدن هر انسانی است. .. ما به طور وضوح مشاهده میکنیم که چگونه تمدّن و تکنیک غرب مادّیگرا در این عصر بر تمام جوامع، حتّی مسلمانان تسلّط پیدا کرده است.(11 ).. از بیانات استاد محمّد طیّ(12) و نویسندة مصری، شیخ محمّد فهیم ابو عبیه در تعلیقة خود بر کتاب «البدایـه و النّهایـه»(13) نیز همین احتمال به دست میآید. (14)
بعضی معتقدند، همانگونه که از ریشة لغت دجّال از یک سو و از منابع حدیث از سوی دیگر بر میآید، دجّال منحصر به یک فرد معیّن نیست، بلکه عنوانی است کلّی، برای افراد پُرتزویر و حیلهگر که برای کشیدن تودههای مردم بهدنبال خود از هر وسیلهای استفاده میکنند.
ممکن است این نظر درست باشد؛ چون اگر از مفاهیم رمزی و کنایی روایات مورد بحث، صرف نظر کنیم، بیشتر آنها از نظر ضوابط سندی، اخبار واحدی میباشند که چندان معتبر نیستند.
بنابر آنچه که از کتب یاد شده، ذکر نمودیم، دجّال را به دو صورت میتوان تفسیر نمود:
1. شخصی حقیقی که بیشتر در مصادر اهل سنّت به آن اشاره شده است؛
2. جنبشی فرهنگی و ضدّ دینی که روایات شیعه بیشتر مشعر به آن است و به صورت تشکیلاتی و سازمانی توسط یک نفر یا گروهی هدایت میشوند و هدف آنها حاکمیّت بر مردم است. بنابراین بزرگترین دشمن منجیّ آخرالزّمان که هدف او رهایی بشر است، میباشند.
خصوصیّات فردی دجّال
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «او چشم راست ندارد و چشم دیگرش در پیشانی اوست و مانند ستارة صبح میدرخشد. چیزی در چشم اوست که گویی آمیخته به خون است، وی در یک قحطی سخت میآید و بر الاغ سفیدی سوار است.»( 15)
ترمینولوژی روایت:
بزرگترین مشخّصة دجّال که در روایت امیرالمؤمنین(ع) به آن اشاره شده است: داشتن یک چشم چپ است، با اوّلین نگاه به آرم رسمی سازمان فراماسونری میتوانید این چشم چپ را مشاهده نمایید، که در وسط رأس آرم قرار دارد (او چشم راست ندارد و چشم دیگرش در پیشانی اوست)، این چشم درون آرم، درخشان است (و مانند ستارة صبح میدرخشد) اگر به معنای لغت دجّال توجّه شود، به معنای کذّاب است که این بارزترین خصوصیّت این جامعة مخفی است، مخفیکاری این سازمان، نمونة بارز نفاق در ادبیات قرآنی ـ اسلامی است؛ همچنین آنها خود را انسانهایی بشر دوست و صلحطلب معرفی مینمایند؛ یعنی مرکب آنها به جای جنگ و خونریزی که نماد آن رنگ قرمز است، مرکبی سفید است (و بر الاغ سفیدی سوار است) و به وسیلة آن اهداف جنگطلبانة پشت پردة خود را که به رنگ سرخ است، پیش میبرند، امّا مهمترین ویژگی این سازمان مخوف و مخفی، ضدّ دین و ضدّیت با ادیان توحیدی اصیل میباشد که دقیقاً بر روایات اسلامی صدق میکنند.
گردانندههای این جریان، جریاناتی مشابه را نیز اداره میکنند که عنوان دجّال و خصوصیاتش بر همة آنها صدق میکند، این گردانندهها، شبکهها و جریانات متّصل به آنها در اختیار صهیونیزم و استکبار جهانی میباشند که مقام معظّم رهبری از آنها با عنوان شبکة زورگویان صهیونیست جهانی یاد نموده است، که تمامی یا اکثر فساد، تباهی و جنایات سراسر جهان، زاییدة اعمال آنهاست.
پینوشتها:
1. سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1360.
2. صحیح مسلم، ج 8، ص 205.
3. صحیح بخاری، ج 8، ص 103.
4. مسند احمد، ج 5، ص 13.
5. همان.
6. مستدرک حاکم، ج4، ص 537.
7. معجم الکبیر، ج2، ص 56.
8. صحیح ترمذی، باب ما جاء فی دجّال، ص 42.
9. اثباة الهداة، شیخ حرّ عاملی، ج7، ص 405.
10. منتهی الآمال، ج2، ص 336.
11. تاریخ ما بعد الظهور، صص 141-142.
12. المهدی المنتظر بین الدین و الفکر البشری، ص 177.
13. البدایه و النهایه، ج1، ص 188.
14. موعود شناسی و پاسخ به شبهات، ص 533.
15. مهدی موعود، ترجمه و نگارش علی دوانی، ص 965.