افشاي فعاليتهاي مخوف دستگاه هاسبارا
یکی از کارکردهای مهم این روز، بیاثر کردن تبلیغات شدید و “پروپاگاندا"ی صهیونیستها است که در اصطلاح خودشان “هاسبارا” نامیده میشود. حضور مردم مسلمان جهان در خیابانها در یک روز مخصوص، و نشان دادن جنایات اسرائیلیها به جهانیان در آن روز، بخش زیادی از حجم تبلیغات هاسبارایی غاصبان قدس را خنثی میکند.
آنچه در پی میآید گزارشی کوتاه از فعالیت مخوف دستگاه هاسبارای اسرائیل است که از سوی خبرگزاري اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ و به مناسبت روز جهانی قدس تهیه شده است:
رژیم غاصب صهیونیستی دستگاه یا کمیته یا وزارتخانهای به نام «هاسبارا ـ Hasbara» دارد که در خارج از اسرائیل چندان شناختهشده نیست. وظیفه این دستگاه “مظلومنمایی و توجیه جنایتهای اسرائیل"، “ایجاد همدلی بین مردم دنیا نسبت به رژیم غاصب” و “ترمیم چهره آن در جهان بینالملل” است؛ یعنی چیزی بسیار فراتر از تبلیغات عادی نظامهای سیاسی.
هاسبارا یعنی چه؟
هاسبارا صورت اسمی فعلی است در زبان عبری که به معنای «توضیح دادن» است. دولت جعلی اسرائيل، واژه هاسبارا را به جای کلمهی “پروپاگاندای سياسی” به کار میبرد.
اسرائیل، قبل و بعد از هر جنگی نیاز مبرم به یک عملیات هاسبارا دارد تا چهره خود را در دنیا ترمیم و کارش را برای جهانیان توجیه کند.
تأسیس هاسبارا
وزارت هاسبارا ابتدا در سال 1974 و در یکی از دورههای نخستوزیری «شیمون پرز» تأسیس شد؛ ولی چند سال بعد فعالیت آن از حالت متمرکز خارج گردید و وظایف این دستگاه به تمامی وزارتخانهها محول شد.
در سالهای اخیر و در جریان حمله اسرائیل به غزه، وزارت هاسبارا دوباره احیاء و پررنگ شد. اینک هاسبارا به یک وظیفه ملی برای شهروندان غاصب اسرائیل تبدیل شده است.
روشهای هاسبارا
برخی از فعالیتهای مخوف و روشهای مزورانهی هاسبارا برای رسیدن به هدفش به شرح زیر است:
ــ جعل و دروغ و تحريف؛
ــ وارونهنويسی تاريخ و پس و پيش کردن وقایع آن (به منظور آنکه قربانی را جلاد، و جلاد را قربانی نشان دهد) ؛
ــ ساختن چهرهی اهريمنی از مردم فلسطين و مسلمانان در افکار عمومی جهان؛
ــ ساختن فيلمها و کليپهای ضد فلسطيني، يا ترسانندهی مردم عادی غرب از “شرق وحشی و آدمخوار"؛
ــ انجام تبلیغات تحريککنندهی مسلمانان و منجر شونده به برخورد های عکسالعملی و مشمئزکنندهی آنان؛
ــ پرداخت پول به رسانههای جمعی و سايتهای طرفدار اسرائیل؛
ــ تعيين و تقسيم مأموريتهای نیروهای قديم و جديد خود در کشور های ديگر؛
ــ ديکته کردن آنچه بايد نیروها باید در هر مقطعی انجام دهند، و هدفهايی که بايد نشانه بگيرند.
نمونهی یک عملیات هاسبارا
قبل از آخرین حمله صهیونیستها به غزه، عملیات هاسبارا در اروپا انجام شد. چند نمونه از اقداماتی که برای این عملیات انجام شد به این شکل بود:
چند ماه پیش از آغاز حمله، در ماه می 2008 ، تعدادی اسرائیلی فرانسهزبان که از سوی وزارت خارجه و با همکاری آژانس یهود و سازمان صهیونیست جهانی انتخاب شده بودند به کشورهای سوئیس، فرانسه و بلژیک اعزام شدند. افراد انگلیسیزبان نیز به کشورهای آمریکا، انگلستان، ایرلند، هلند و دانمارک اعزام شدند. این افراد وظیفه انتقال پیامی را داشتند که هیچ مأمور رسمی دولت اسرائیل نمیتوانست عهدهدار آن باشد. به این افراد آموزش داده شده بود که:
1. داستان شخصی خود را برای دیگران تعریف کنید.
2. به بحث سیاسی نپردازید و به آن کشیده نشوید.
3. تحت تأثیر کسانی که سعی خواهند کرد با گفتن اینکه “شما اشغالگر هستید” عصبانیتان کنند قرار نگیرید.
دو هفته پیش از حمله به غزه نیز «بنیامین نتانیاهو» که در آن زمان رهبر حزب رقیب دولت بود در یک برنامه تلویزیونی به نام “هاسبارا و تاریخ” برای حضار که نوجوانان 16 ساله بودند سخنرانی کرد. وی در این برنامه 45 دقیقهای سعی کرد به جوانان اسرائیلی آموزش دهد که چگونه میتوانند اسرائیل را در دنیا معرفی کنند (یا به قول هاسبارا: توضیح دهند). وی گفت: «ما باید تکنیکهای دشمن را یاد بگیریم. آنها جای علت و معلول را عوض میکنند. آنها اسرائیل را متهم به اشغالگری می کنند حال آنکه اشغال این اراضی نتیجه تجاوز خود آنهاست»!!
هنگامی که حمله به غزه آغاز شد عملیات هاسبارا نیز شدت پیدا کرد.
یک هاسبارای دیگر در هائیتی
اسرائیل بلافاصله پس از زلزله هائیتی گروهی متشکل از 200 سرباز به محل فرستاد تا یک بیمارستان صحرایی در زمین فوتبال شهر “پورتو پرنس” برپا کنند. آنها تلاش کردند تا از آن فاجعه بزرگ، محملی برای شستشوی جنایات صهیونیستها و فرصتی برای یک عملیات هاسبارا بسازند.
روزنامههای اسرائیلی هم وظیفه بازتاب گستردهی کمکهای رژیم غاصب به زلزلهزدگان را بر عهده گرفتند و تیتر زدند: «درباره این چه داری بگویی آقای گلد اسمیت؟» (منظور آنان گزارش گلد اسمیت درباره جنایات جنگی صهیونیستها در غزه بود).
تیتر روزنامهای دیگر هم این بود: «نمایندههای اسرائیل در هائیتی، بقیه را خجالتزده کردند» ؛ و تیتر دیگری اینکه: «آفرین بر ما» ؛ و پرتیراژترین روزنامه هم نوشت «فاجعه هائیتی؛ بد برای آنها، خوب برای یهودیان». و این یعنی اینکه “عملیات هاسبارای هائیتی” موفق شده است.
تأثیرات هاسبارا
یک فعال جبههی هاسبارا میگوید: «ما در جبهه آمریکای شمالی و اروپای شرقی موفق شدهایم و رسانهها حقانیت ما را قبول کردهاند. اما اروپای غربی همچنان “یک منطقهی هاسبارای دشوار” است».
سخنگوی وزارت خارجهی اسراييل در سال ۲۰۰۶ در بارهی هاسبارا چنين گفت: «ما هرگز هاسبارا را چنين پرتوان نديده بوديم. اين، ماشينی است که خيلی خوب، روغنکاری شده است».
در فوریه امسال “وبسایت دولتی توضیح دهندگان” دستورالعملهایی را برای شهروندان اسرائیلی که به خارج سفر میکنند منتشر کرد. به گفته وزارت هاسبارا، این سایت اطلاعات مفیدی برای مقابله با انتقادهایی که شهروندان اسرائیلی در خارج با آن مواجه خواهند شد در اختیارشان میگذارد. در این وبسایت جزئیاتی از پیشرفتهای اسرائیل در زمینه تکنولوژی و کشاورزی گنجانده شده و راههایی برای “ترغیب سفر به اسرائیل” آموزش داده شده است.
این سایت مثلا به اسرائیلیها یاد میدهد که در هنگام بحث به چشم طرف مقابل نگاه کنند چرا که دزدیدن نگاه باعث بازنده شدن در بحث میشود.
ساکنین اسرائیل ـ مخصوصاً آنهایی که به خارج سفر میکنند ـ به این ترتیب شستشوی مغزی داده میشوند. جزوههای وزارت هاسبارا پیش از فرود هواپیما در رم، لندن و دیگر شهرهای جهان بین مسافران توزیع شده و حتی تلویزیون داخلی هواپیما هم برای این منظور به کار گرفته میشود.
ارتش اینترنتی ؛ شگرد جدید هاسبارا
آنگونه که روزنامههای “هاآرتص"، “جروزالم پست” و “لوموند” نوشتهاند اینک روش جدیدی بر شگردهای گذشتهی هاسبارا اضافه شده است: تشکيل يک لشگر اينترنتی!
دو روز بعد از اعلام آتشبس غزه، در ۱۸ ژانويه وزارت مهاجرت اسراييل، خبر از تأسيس “يک بريگاد مخصوص” داد که هدف آن، هجوم آوردن و آوار شدن بر سر سايتهايی است که در هر نقطهای از جهان، عليه سياستهای اسراييل و عليه صهيونيسم مطلب منتشر میکنند.
در تشکيل اين ارتش جديد اينترنتی و بريگاد مخصوصش، وزارت امور خارجهی اسراييل نيز نقش ويژهای بر عهده دارد. در این برنامه هر آماتوری قادر خواهد بود که بعد از موافقت مقامات مربوطه، به عضويت اين لشگر جديد و بريگاد مخصوص آن در آيد، و “سايتها و آدمهای مسألهساز” را نشانه بگيرد!
وزير مهاجرت اسراييل، علت تشکيل ارتش اينترنتی را چنين توضيح میدهد: «اينترنت، به يک ميدان جديد نبرد، تبديل شده است».